DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH
DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
I. Dostosowania dla ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego
• posadzenie ucznia w takim miejscu, które zapewni dobry odbiór informacji zapisanych na tablicy, jak również korzystanie z pomocy innych uczniów (niekoniecznie pierwsza ławka);
• stworzenie optymalnych warunków odbioru mowy w klasie szkolnej; zwrócenie się twarzą w jego stronę;
• mówienie do ucznia w sposób wyraźny, używanie normalnego głosu i intonacji; unikanie gwałtownych ruchów;
• zadbanie o spokój i ciszę w klasie; eliminowanie zbędnego hałasu;
• w czasie lekcji wskazane jest używanie, jak najczęściej, pomocy wizualnych i dźwiękowych;
• stopniowanie trudności i wydłużanie czasu pracy;
• podczas zapoznawania ucznia z nowym materiałem należy stosować pomoce pozwalające na odbiór treści jak największą liczbą kanałów percepcyjnych (wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, kinetyczny);
• przy ocenie prac pisemnych nie należy uwzględniać błędów wynikających z niedosłuchu;
• szczególnie doceniać aktywność ucznia, jego wkład pracy, a także stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność);
• wykorzystywanie nagrań o wysokiej jakości dźwięku.
II. Dostosowania dla ucznia słabowidzącego
• zapewnienie miejsca w pierwszej ławce, tak aby tablica była na wprost;
• umożliwiające dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca);
• ograniczanie wszelkich powierzchni o niepożądanym odblasku;
• unikanie podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i żółty- utrzymanie kontrastu również przy użyciu tablicy interaktywnej;
• przy demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami, schematami zwracać uwagę na kontrast, czytelność, wielkość;
• odwoływanie się do częstego zadawania pytań "co widzisz?", w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;
• zadbanie o odpowiednią jakość powielonych materiałów (odpowiedni kontrast, wyczernienie liter);.
• udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej i/lub z pomocą wklejek, teksów do uzupełnienia, testów interaktywnych;
• podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z odpowiedniej odległości;
• umożliwienie dziecku korzystania z audiobooków;
• w geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych;
• korzystanie z map, pomocy o mniejszej ilości szczegółów; dobór odpowiednich form, metod i środków dydaktycznych;
III. Dostosowania dla ucznia ze spektrum Autyzmu, w tym z zespołem Aspergera
• nawiązanie dobrego kontaktu emocjonalnego z dzieckiem, okazywanie akceptacji, życzliwości;
• formułowanie krótkich, prostych poleceń;
• zapewnienie poczucia stałości i bezpieczeństwa, np. poprzez zachowanie stałości norm, zasad, porządku dnia (stosowanie planu dnia, zajęć, aktywności, uprzedzanie o zmianach), stałej organizacji przestrzeni (oznakowanie kolorami lub wyrazistymi symbolami miejsc w przestrzeni, pomieszczeń, oznaczenie miejsca do zabawy i nauki);
• w związku z trudnościami w generalizowaniu i uogólnianiu – unikanie metafor, skrótów myślowych, dokładne i precyzyjne formułowanie oczekiwań i ocen;
• zwracanie uwagi na potrzebę dodatkowego objaśniania pojęć, zjawisk, zwrotów potocznych, przysłów i upewnianie się, czy uczeń dobrze zrozumiał ich znaczenie;
• ćwiczenie umiejętności rozumienia tekstu czytanego;
• wydłużenie czasu pracy;
• powtarzanie poleceń/zapisywanie na tablicy (lub w zeszycie);
• zapewnienie miejsca w klasie, które umożliwi monitorowanie i wspieranie w wykonywaniu poleceń nauczyciela;
• dbanie o atmosferę spokojnej pracy;
• korygowanie niewłaściwych społecznie i kulturowo zachowań poprzez wprowadzenie jasnych zasad;
• dbanie o integrację ucznia z grupą rówieśniczą, angażowanie w wydarzenia klasowe i szkolne, unikanie jakichkolwiek form izolowania ucznia od innych, zachęcanie do podejmowania pracy w grupie;
• dzielenie zadań złożonych na etapy, aby uczeń mógł samodzielnie, z sukcesem zakończyć zadanie;
• uwzględnianie, że uczeń z zespołem Aspergera ma ograniczoną podzielność uwagi – formułowanie jednego zadania do wykonania;
• stosowanie pozytywnych wzmocnień za każdą prawidłowo wykonaną część zadania.
IV. Dostosowania dla ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego
• posadzenie ucznia w takim miejscu, które zapewni dobry odbiór informacji zapisanych na tablicy, jak również korzystanie z pomocy innych uczniów (niekoniecznie pierwsza ławka);
• stworzenie optymalnych warunków odbioru mowy w klasie szkolnej; zwrócenie się twarzą w jego stronę;
• mówienie do ucznia w sposób wyraźny, używanie normalnego głosu i intonacji; unikanie gwałtownych ruchów;
• zadbanie o spokój i ciszę w klasie; eliminowanie zbędnego hałasu;
• w czasie lekcji wskazane jest używanie, jak najczęściej, pomocy wizualnych i tablicy – zapisywanie nowych pojęć, dat;
• wyjaśnianie pojęć nieznanych, abstrakcyjnych, w miarę możliwości wyjaśnianie ich synonimami;
• stopniowanie trudności i wydłużanie czasu pracy;
• pomoc w analizie treści tekstów, ukierunkowana praca z tekstem (zwrócenie uwagi na związki przyczynowo – skutkowe i czasowo – przestrzenne);
• pomoc w dokonywaniu interpretacji treści;
• pomoc w formułowaniu odpowiedzi, przygotowanie planu wypowiedzi ułożonego w formie pytań;
• pomoc uczniowi w dokonywaniu selekcji materiału – wskazanie informacji istotnych z punktu widzenia zrozumienia i opanowania materiału;
• sprawdzanie wiadomości częściej i z mniejszych partii materiału;
• powtarzanie kluczowych informacji z lekcji;
• podczas zapoznawania ucznia z nowym materiałem należy stosować pomoce pozwalające na odbiór treści jak największą liczbą kanałów percepcyjnych (wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, kinetyczny);
• konieczne jest aktywizowanie ucznia do rozmowy poprzez zadawanie prostych pytań;
• przy ocenie prac pisemnych nie należy uwzględniać błędów wynikających z niedosłuchu;
• szczególnie doceniać aktywność ucznia, jego wkład pracy, a także stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność);
• w miarę możliwości nie stosować pisania ze słuchu, ewentualnie pisanie tylko wyrazów lub zdań, w oparciu o utrwalone wcześniej słownictwo.
V. Dostosowania dla ucznia słabowidzącego
• właściwe umiejscowienie dziecka w klasie;
• umożliwiające dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca);
• ograniczanie wszelkich powierzchni o niepożądanym odblasku;
• unikanie podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i żółty- utrzymanie kontrastu również przy użyciu tablicy interaktywnej;
• przy demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami, schematami zwracać uwagę na kontrast, czytelność, wielkość;
• wspomagać się pomocami interaktywnymi oraz TIK;
• ograniczenie wymagań w zakresie kaligraficznym;
• odwoływanie się do częstego zadawania pytań "co widzisz?", w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;
• słowne objaśnianie wszystkiego, co ma zrobić uczeń, aby w pełni mógł uczestniczyć w zajęciach;
• udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej i/lub z pomocą wklejek, teksów do uzupełnienia, testów interaktywnych;
• podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z odpowiedniej odległości;
• monitorowanie zużycia energii na patrzenie i interpretację informacji uzyskanych drogą wzrokową (wydłużanie czasu na wykonanie określonych zadań)- szybka męczliwość;
• umożliwienie dziecku korzystania z audiobooków, podcastów;
• w geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych;
• dodatkowe omawianie i objaśnianie zadań z treścią, którym dla lepszego zrozumienia towarzyszą odpowiednie rysunki czy ilustracje;
• korzystanie z map, pomocy o mniejszej ilości szczegółów; dobór odpowiednich form, metod i środków dydaktycznych; uczestnictwo w zajęciach wspomagających.
VI. Dostosowania dla ucznia ze spektrum Autyzmu, w tym z zespołem Aspergera
• dostosowanie wymagań do możliwości percepcyjnych ucznia;
• formułowanie krótkich, prostych poleceń;
• w związku z trudnościami w generalizowaniu i uogólnianiu – unikanie metafor, skrótów myślowych, dokładne i precyzyjne formułowanie oczekiwań i ocen;
• zwracanie uwagi na potrzebę dodatkowego objaśniania pojęć, zjawisk, zwrotów potocznych, przysłów i upewnianie się, czy uczeń dobrze zrozumiał ich znaczenie;
• ćwiczenie umiejętności rozumienia tekstu czytanego;
• pomoc w dokonywaniu selekcji materiału;
• wydłużenie czasu pracy;
• powtarzanie poleceń/zapisywanie na tablicy (lub w zeszycie);
• zapewnienie miejsca w klasie, które umożliwi monitorowanie i wspieranie w wykonywaniu poleceń nauczyciela;
• dbanie o atmosferę spokojnej pracy;
• korygowanie niewłaściwych społecznie i kulturowo zachowań poprzez wprowadzenie jasnych zasad;
• dbanie o integrację ucznia z grupą rówieśniczą, angażowanie w wydarzenia klasowe i szkolne, unikanie jakichkolwiek form izolowania ucznia od innych, zachęcanie do podejmowania pracy w grupie;
• ocenianie prac ucznia zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej (dostosowanie kryteriów w związku ze stwierdzoną dysleksją i dysgrafią);
• uwzględnianie, że uczeń z zespołem Aspergera ma ograniczoną podzielność uwagi – formułowanie jednego zadania do wykonania;
• stosowanie pozytywnych wzmocnień i zachęt.
VII. Dostosowania dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego / opinię o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia
• pomoc w wyrównywaniu zaległości w nauce, wynikających z absencji chorobowej – w formie pomocy koleżeńskiej lub zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;
• aktywizowanie klasy do pomocy uczniowi;
• uwzględnianie w procesie dydaktycznym zmiennego samopoczucia i sprawności psychofizycznej ucznia;
• stosowanie wzmocnień pozytywnych (pochwały, nagradzania);
• stwarzanie atmosfery akceptacji i życzliwości;
• wspieranie i umożliwianie uczniowi nawiązywania kontaktów społecznych;
• uwrażliwienie uczniów zdrowych na potrzeby i przeżycia ucznia chorego;
• przy ocenianiu należy oddzielać te obszary i umiejętności, w których mogą występować zaburzenia spowodowane ubocznym działaniem leków;
• w okresie zaostrzenia choroby nie obciążać ucznia dodatkowymi stresami (testami, klasówkami), zmniejszać stopień trudności zadań; wiadomości sprawdzać raczej w okresach poprawy stanu zdrowia i samopoczucia.
VIII. Dostosowania dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysgrafia, dysortografia, dysleksja, dyskalkulia)
Dyskalkulia
objąć dziecko indywidualnymi zajęciami z matematyki w celu ugruntowania podstawowej wiedzy oraz udzielania pomocy w przyswajaniu bieżącego materiału programowego;
• włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie rozumowania matematycznego;
• wydłużać czas pisania sprawdzianów i testów, indywidualizować wymagania(stopień trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy, ocenianie)w zależności od aktualnych możliwości;
• oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia;
• udostępnić możliwość korzystania kalkulatora także na sprawdzianach;
• stosować jasny, prosty, niekoniecznie matematyczny język formalny;
• unikać krytyki na forum klasy, bazować na mocnych stronach.
Dysgrafia
• włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie pisania, jak i do przedmiotowego zespołu dydaktyczno-wyrównawczego z edukacji polonistycznej;
• indywidualizować formy i metody pracy stosowanie do potrzeb możliwości dziecka – w miarę możliwości wydłużać czas wykonywania testów ze względu na wolniejsze tempo pisania, indywidualizować wymagania ( stopień trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy np. w formie ustnej, ocenianie odpytywanie na forum klasy);
• rozwijać umiejętność autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi;
• usprawniać grafomotorykę w aspekcie organizacji czynności ruchowych, kształtowania prawidłowych nawyków związanych z regulacją napięcia mięśniowego, kierunkami kreślenia, precyzją czynności.
Dysortografia
• indywidualizować podejście dydaktyczne, wydłużać w miarę możliwości czas do pisania testów ze względu na wolniejsze tempo czytania – indywidualizować wymagania stopnia trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy np. w formie ustnej, ocenianie, nie odpytywanie na forum klasy;
• włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie pisania oraz czytania, a w razie potrzeby także do przedmiotowego zespołu dydaktyczno – wyrównawczego z j, polskiego;
• nauka poprawnego pisania poprzez dokonywanie analizy wzrokowo-słuchowo-ortograficznej wyrazów, wdrażać do pracy ze słownikiem ortograficznym;
• rozwijać umiejętności autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi;
• dzielić zadania na mniejsze i wymaganie ich finalizowania, mobilizować do krótkotrwałego, intensywnego wysiłku.
IX. Dostosowania dla ucznia z chorobą przewlekłą
• pomoc w pokonywaniu trudności, uczenie nowych umiejętności;
• zapewnienie poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;
• budowanie dobrego klimatu i przyjaznych relacji klasowych;
• przygotowanie uczniów zdrowych na spotkanie chorego kolegi;
• traktowanie chorego dziecka jako pełnoprawnego członka klasy;
• uwrażliwianie dzieci zdrowych na potrzeby i przeżycia dziecka chorego;
• uwrażliwianie dziecka chorego na potrzeby i przeżycia innych uczniów;
• motywowanie do kontaktów i współdziałania z innymi;
• rozwijanie zainteresowań, samodzielności;
• dostarczanie wielu możliwości do działania i osiągania sukcesów;
• motywowanie do aktywności;
• umożliwienie korzystania przez ucznia na lekcji ze sprzętu medycznego i leków zgodnie z zaleceniem lekarza;
• dostosowanie miejsca pracy ucznia zgodnie z wymogami lekarza (blisko drzwi lub nauczyciela);
• w przypadku dłuższej nieobecności umożliwienie zaliczenia materiału w dodatkowych terminach;
• stosowanie metod uspołeczniania (informacje o danej chorobie);
• unikanie gwałtownych zmian w codziennych czynnościach;
• uwzględnianie w procesie dydaktycznym zmiennego samopoczucia i sprawności psychofizycznej ucznia;
• pomoc w wyrównywaniu zaległości w nauce, wynikających z absencji chorobowej –
w formie pomocy koleżeńskiej lub zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; uwrażliwienie uczniów zdrowych na potrzeby i przeżycia ucznia chorego;
• przy ocenianiu należy oddzielać te obszary i umiejętności, w których mogą występować zaburzenia spowodowane ubocznym działaniem leków;
• w okresie zaostrzenia choroby nie obciążać ucznia dodatkowymi stresami (testami, klasówkami), zmniejszać stopień trudności zadań; wiadomości sprawdzać raczej
w okresach poprawy stanu zdrowia i samopoczucia;
• stosowanie wzmocnień pozytywnych;
• częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości;
• w czasie lekcji upewnianie się, czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;
• ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie;
• bazowanie na przykładach z życia codziennego;
• częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności;
• ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania;
• częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;
• upewnianie się, czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku).
X. Dostosowania dla ucznia cudzoziemca
• umożliwienie korzystania podczas lekcji ze słownika dwujęzycznego;
• stosowanie języka instrukcji w komunikacji z uczniem cudzoziemcem (krótkie polecenia, np. ułóż, narysuj);
• formułowanie pytań skierowanych w sposób jasny, krótki oraz dostosowany do poziomu znajomości języka polskiego;
• udzielanie informacji zwrotnej podczas lekcji;
• stosowanie bogatego materiału ikonograficznego (zdjęcia, mapy, wykresy, schematy) przy wyjaśnianiu zagadnień tematycznych;
• rozwijanie i doskonalenie sprawności mówienia i pisania;
• monitorowanie pracy ucznia i jego postępów;
• włączanie ucznia cudzoziemca w pracę zespołową i dostosowywanie instrukcji do jego językowych umiejętności;
• akceptowanie każdej formy wypowiedzi świadczącej o zrozumieniu zagadnienia (nawet jednorazową czy błędną gramatycznie);
• gramatykę należy traktować w sposób funkcjonalny;
• w ocenianiu wypowiedzi pisemnych zwrócić uwagę na komunikatywność; prace domowe należy dostosować do możliwości językowych ucznia cudzoziemca;
• stosować wydłużenie czasu na sprawdzianach.
XI. Dostosowania dla ucznia szczególnie uzdolnionego
• powierzanie odpowiedzialnych ról na forum klasy i szkoły;
• przygotowywanie dodatkowych, bardziej złożonych, twórczych zadań i ćwiczeń;
• tworzenie takich sytuacji dydaktycznych, które będą dla ucznia wyzwaniem i źródłem satysfakcji;
• zachęcanie do udziału w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, turniejach itp.;
• popularyzowanie osiągnięć pracy ucznia (fotografowanie, opisywanie, archiwizacja, opowiadanie o swojej pasji innym);
• poszerzanie i wzbogacanie wiedzy, stawianie innych celów i zadań;
• motywowanie i wspieranie rozwoju emocjonalno–społecznego;
• poważne i życzliwe traktowanie pomysłów i prac ucznia;
• organizowanie konsultacji i zapraszanie na zajęcia ekspertów spoza szkoły, np. pracowników uczelni wyższych, specjalistów, instruktorów;
• wskazywanie kierunków rozwoju, podjęcie współpracy z rodzicami oraz z innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci zdolnych;
• stymulowanie samokształcenia, inspirowanie do pracy własnej, np. czytania literatury obcojęzycznej, udziału w projektach i pracach badawczych;
• wyznaczanie konkretnych partii materiału do pracy w domu;
• akceptowanie własnych strategii rozwiązywania problemów matematycznych;
• urozmaicanie sytuacji zadaniowych;
• zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych i domowych, przy zachowaniu zdrowego rozsądku;
• pozwalanie na korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów w rozumowaniu);
• zwiększanie wymagań, co do ścisłości i precyzji wypowiedzi;
• stworzenie okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych, swobodnej decyzji w podejmowaniu dodatkowych zadań;
• zachęcanie do czytania fachowych czasopism;
• zachęcanie do przygotowania referatów i wygłaszania ich na forum klasy.
XII. Dostosowania dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym
• wyznaczanie większej ilości czasu na zadania wymagające czytania, pisania;
• dzielenie materiału do nauki na mniejsze części;
• pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.;
• stopniowanie sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces;
• wspieranie i naprowadzanie podczas rozwiązywania zadań matematycznych;
• częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;
• częste powtarzanie nowych treści;
• pomaganie w selekcji materiału do nauki;
• wyznaczanie konkretnych partii materiału do nauki w domu;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;
• wydawanie krótkich poleceń;
• częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;
• stosowanie zasad z dzieckiem nadpobudliwym z deficytami uwagi, ze szczególnym uwzględnieniem znacznej podatności na zmęczenie umysłowe i labilność uwagi;
• pomoc w śledzeniu toku lekcji przy zastosowaniu haseł przypominających o konieczności skupienia się i podkreślaniu tego co ważne, włączanie dziecka
w dyskusje, w pracę na forum klasy;
• w przypadku oporu reagowanie spokojem i minimalizowanie uwagi na niewłaściwe zachowania, okazanie zrozumienia dla doświadczanych przez dziecko trudności,(pozwolić na opanowanie emocji, ukierunkować na skuteczne działanie wskazać sposób na rozwiązanie problemu;
• w sytuacji wybuchu emocjonalnego przede wszystkim zapewnienie możliwości uspokojenia, wyciszenia pobudzenia w układzie nerwowym, następnie wprowadzenie adekwatnych strategii wychowawczych, omówienie przyczyn i sposobu rozwiązania zaistniałego zachowania, sytuacji;
XIII. Dostosowania dla ucznia z afazją
• uprzedzenie, że będzie odpowiadał na forum, wydłużanie czasu wypowiedzi, możliwość odpowiedzi nie na forum klasy;
• niezwracanie uwagi na błędy artykulacyjne i gramatyczne, w razie trudności rezygnacja z odpowiedzi ustnych na rzecz pisemnych;
• zapewnić miejsce w pobliżu nauczyciela, co da możliwość kontroli działań ucznia i udzielanie mu stosownego wsparcia w razie potrzeby;
• kierować komunikaty bezpośrednio do ucznia po skupieniu jego uwagi oraz nawiązaniu kontaktu wzrokowego;
• pomagać w odczytywaniu podczas lekcji poleceń i instrukcji;
• dzielenie materiału na mniejsze części;
• stosowanie dodatkowych środków dydaktycznych np. ilustracje, mapy, wykresy;
• zachęcanie i motywowanie do udziału w dyskusjach klasowych, w sposób delikatnie wymuszający;
• poddanie ocenie treści a nie formy pracy ucznia;
• stosowanie pozytywnych wzmocnień;
• formułowanie krótkich, prostych i klarownych poleceń z możliwością ich powtórnego wyjaśnienia w sposób zrozumiały dla ucznia;
• w przypadku nie w pełni czytelnej wypowiedzi tematycznej lub spontanicznej unikać jej przerywania, poprawiania błędów gramatycznych czy artykulacyjnych by nie utrwalać postawy unikającej mówienia, nie powodować logofobii – lęku przed mówieniem;
• unikanie trudnych, abstrakcyjnych pojęć stosować zasady poglądowości, posiłkować się obrazem, pokazem, konkretem, przykładem z życia;
• zadawanie pytań pomocniczych;
• wydłużenie czasu na przeczytanie lektury, naukę wiersza, rozwiązania zadania- monitorowanie toku myślenia;
• wykorzystywanie dodatkowych form przekazu np. film, audiobook;
• szczegółowe objaśnianie zadań domowych;
• dopilnowanie, aby uczeń zapisał najważniejsze pojęcia, wnioski, zadanie domowe;
• podkreślanie najważniejszych wiadomości, które uczeń ma przyswoić;
• ograniczenie ilości terminów, wydarzeń, dat, nazwisk, które uczeń ma znać;
• dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia;
• uczenie pisania wypracowań wg szczegółowych podpunktów;
• ograniczenie ilości zadań domowych lub wydłużenie czasu na ich przygotowanie;
• utrwalanie i wielokrotne stosowanie zdobytych przez ucznia umiejętności werbalnych w sytuacjach komunikacyjnych, realnych i aranżowanych;
• utrwalanie zdobytych wiadomości w mniejszych partiach materiału;
• dostosowanie sprawdzania wiedzy ucznia;
• w czasie lekcji bazować na sferach o wyższym poziomie rozwoju, angażując jednocześnie funkcje słabiej rozwijające się;
• w sytuacjach zmęczenia organizować krótkie przerwy;
• zlecać drobne zadania na rzecz klasy w celu zagospodarowania energii chłopca;
• stosować stałe, powtarzalne reguły i zasady;
• uczyć odpowiedzialności za wykonaną pracę przez wykształcenie nawyku jej poprawiania i kontrolowania zanim odda ją do sprawdzenia;
• wzmacniać u ucznia rozpoznawanie i wyrażanie emocji, w sposób akceptowany społecznie.
XIV. Dostosowania dla ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej
• przekazywanie wiedzy za pomocą kilku kanałów (np. słuchowego i wzrokowego);
• pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.;
• stosowanie wzmocnień pozytywnych;
• zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji;
• na językach obcych wydłużanie czasu na opanowanie nowych słówek i struktur gramatycznych;
• naprowadzanie podczas czytania i pisania;
• częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;
• korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;
• wydawanie krótkich poleceń;
• wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych;
• w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;
• ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie;
• ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci;
• częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy.
XV. Dostosowania dla ucznia z trudnościami wynikającymi z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
• stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces;
• dzielenie materiału na mniejsze części;
• stosowanie polisensorycznych metod nauczania;
• stosowanie wzmocnień pozytywnych;
• pozwalanie na pracę we własnym tempie, dyskretnie ją monitorując;
• okresowe wydłużanie czasu potrzebnego na pisanie sprawdzianów i kartkówek;
• indywidualizowanie pracy lekcyjnej;
• zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji;
• korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;
• wspieranie w sytuacjach trudności z koncentracją uwagi;
• wydawanie krótkich poleceń;
• zadawanie pytań pomocniczych;
• urozmaicać sytuacje zadaniowe, dzielić materiał na mniejsze części, stopniować poziom trudności;
• udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki;
• dzielenie materiału do opanowania na mniejsze części;
• nie zadawanie uczniowi dużych fragmentów tekstów do czytania i opracowania, a jedynie wyznaczanie pewnych ich fragmentów;
• w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;
• upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku);
• w przypadku konieczności sporządzania dłuższych notatek, wcześniejsze przygotowanie ich dla ucznia celem wklejenia do zeszytu.
XVI. Dostosowania dla ucznia o inteligenci niższej niż przeciętna
• wydłużyć czas na odpowiedź, unikać oceniania pierwszych odpowiedzi, wydłużyć czas na zastanowienie;
• wydłużyć czas na przeczytanie złożonych poleceń , dłuższych treści, konieczne jest weryfikowanie poziomu ich rozumienia;
• dzielenie dużych bloków przeznaczonych do przeczytania na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia;
• omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności;
• pozostawienie więcej czasu na jego utrwalenie;
• podawanie poleceń w prostej formie;
• unikanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć;
• częste odwoływanie się do konkretu np. graficzne przedstawienie treści zadania, sytuacji znanych z życia codziennego;
• unikanie pytań problemowych, szczegółowych;
• uwzględnianie wolniejszego tempa pracy;
• zmniejszenie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań;
• szerokie stosowanie zasady poglądowości, pomocy dydaktycznych np. ilustracje, mapy, wykresy, narzędzia TIK;
• zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie;
• niepytanie na forum klasy;
• niezwracanie uwagi na błędy artykulacyjne i gramatyczne, w razie trudności rezygnacja z odpowiedzi ustnych na rzecz pisemnych;
• zadawanie pytań pomocniczych;
• pozwalanie na dokończenie w domu prac wykonywanych na lekcji;
• zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zdania niż ostateczny efekt pracy.
XVII. Dostosowania dla ucznia z trudnościami edukacyjnymi
• dzielenie materiału do nauki na mniejsze części, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu;
• zachęcanie do staranności wykonywanych prac i rysunków;
• motywowanie do pokonywania trudności w nauce;
• stosowanie wzmocnień pozytywnych;
• częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;
• korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;
• wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;
• wydawanie krótkich poleceń;
• zadawanie pytań pomocniczych;
• indywidualizowanie pracy lekcyjnej;
• udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki;
• w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;
• ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie;
• w pracy lekcyjnej stosowanie gotowych pomocy dydaktycznych;
• częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności;
• ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci;
• częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;
• upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku);
• uczyć poprawnego pisania, poprzez wielokrotne dokonywanie analizy wzrokowo-słuchowo-ortograficznej wyrazów, rozwijać umiejętności autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi