DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB I PREDYSPOZYCJI UCZNIÓW

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE

 

I.  Dostosowania dla ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego

        posadzenie ucznia w takim miejscu, które zapewni dobry odbiór informacji zapisanych na tablicy, jak również korzystanie z pomocy innych uczniów (niekoniecznie pierwsza ławka);

        stworzenie optymalnych warunków odbioru mowy w klasie szkolnej; zwrócenie się twarzą w jego stronę;

        mówienie do ucznia w sposób wyraźny, używanie normalnego głosu i intonacji; unikanie gwałtownych ruchów;

        zadbanie o spokój i ciszę w klasie; eliminowanie zbędnego hałasu;

        w czasie lekcji wskazane jest używanie, jak najczęściej, pomocy wizualnych                 i dźwiękowych;

        stopniowanie trudności i wydłużanie czasu pracy;

        podczas zapoznawania ucznia z nowym materiałem należy stosować pomoce pozwalające na odbiór treści jak największą liczbą kanałów percepcyjnych (wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, kinetyczny);

        przy ocenie prac pisemnych nie należy uwzględniać błędów wynikających z niedosłuchu;

        szczególnie doceniać aktywność ucznia, jego wkład pracy, a także stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność);

        wykorzystywanie nagrań o wysokiej jakości dźwięku.

 

 

II. Dostosowania dla ucznia słabowidzącego

        zapewnienie miejsca w pierwszej ławce, tak aby tablica była na wprost;

        umożliwiające dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy  uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca); 

        ograniczanie wszelkich powierzchni o niepożądanym odblasku;

        unikanie podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i żółty- utrzymanie kontrastu również przy użyciu tablicy interaktywnej; 

        przy demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami, schematami zwracać uwagę na kontrast, czytelność, wielkość;

        odwoływanie się do częstego zadawania pytań "co widzisz?", w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;

        zadbanie o odpowiednią jakość powielonych materiałów (odpowiedni kontrast, wyczernienie liter);.

        udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej i/lub z pomocą wklejek, teksów do uzupełnienia, testów interaktywnych;

        podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z odpowiedniej odległości; 

        umożliwienie dziecku korzystania z audiobooków;

        w geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych;

        korzystanie z map, pomocy  o mniejszej ilości szczegółów;  dobór odpowiednich form, metod i środków dydaktycznych;

 

 

 

 

III. Dostosowania dla ucznia ze spektrum Autyzmu, w tym z zespołem Aspergera

        nawiązanie dobrego kontaktu emocjonalnego z dzieckiem, okazywanie akceptacji, życzliwości;

        formułowanie krótkich, prostych poleceń;

        zapewnienie poczucia stałości i bezpieczeństwa, np. poprzez zachowanie stałości norm, zasad, porządku dnia (stosowanie planu dnia, zajęć, aktywności, uprzedzanie o zmianach), stałej organizacji przestrzeni (oznakowanie kolorami lub wyrazistymi symbolami miejsc w przestrzeni, pomieszczeń, oznaczenie miejsca do zabawy i nauki);

        w związku z trudnościami w generalizowaniu i uogólnianiu – unikanie metafor, skrótów myślowych, dokładne i precyzyjne formułowanie oczekiwań  i ocen;

        zwracanie uwagi na potrzebę dodatkowego objaśniania pojęć, zjawisk, zwrotów potocznych, przysłów i upewnianie się, czy uczeń dobrze zrozumiał ich znaczenie;

        ćwiczenie umiejętności rozumienia tekstu czytanego;

        wydłużenie czasu pracy;

        powtarzanie poleceń/zapisywanie na tablicy (lub w zeszycie); 

        zapewnienie miejsca w klasie, które umożliwi monitorowanie i wspieranie w wykonywaniu poleceń nauczyciela;

        dbanie o atmosferę spokojnej pracy; 

        korygowanie niewłaściwych społecznie i kulturowo zachowań poprzez wprowadzenie jasnych zasad; 

        dbanie o integrację ucznia z grupą rówieśniczą, angażowanie w wydarzenia klasowe i szkolne, unikanie jakichkolwiek form izolowania ucznia od innych, zachęcanie do podejmowania pracy w grupie;

        dzielenie zadań złożonych na etapy, aby uczeń mógł samodzielnie, z sukcesem zakończyć zadanie;

        uwzględnianie, że uczeń z zespołem Aspergera ma ograniczoną podzielność uwagi – formułowanie jednego zadania do wykonania;

        stosowanie pozytywnych wzmocnień za każdą prawidłowo wykonaną część zadania.

 

IV.  Dostosowania dla ucznia niesłyszącego lub słabosłyszącego

        posadzenie ucznia w takim miejscu, które zapewni dobry odbiór informacji zapisanych na tablicy, jak również korzystanie z pomocy innych uczniów (niekoniecznie pierwsza ławka);

        stworzenie optymalnych warunków odbioru mowy w klasie szkolnej; zwrócenie się twarzą w jego stronę;

        mówienie do ucznia w sposób wyraźny, używanie normalnego głosu i intonacji; unikanie gwałtownych ruchów;

        zadbanie o spokój i ciszę w klasie; eliminowanie zbędnego hałasu;

        w czasie lekcji wskazane jest używanie, jak najczęściej, pomocy wizualnych i tablicy – zapisywanie nowych pojęć, dat;

        wyjaśnianie pojęć nieznanych, abstrakcyjnych, w miarę możliwości wyjaśnianie ich synonimami;

        stopniowanie trudności i wydłużanie czasu pracy;

        pomoc w analizie treści tekstów, ukierunkowana praca z tekstem (zwrócenie uwagi na związki przyczynowo – skutkowe i czasowo – przestrzenne);

        pomoc w dokonywaniu interpretacji treści;

        pomoc w formułowaniu odpowiedzi, przygotowanie planu wypowiedzi ułożonego w formie pytań;

        pomoc uczniowi w dokonywaniu selekcji materiału – wskazanie informacji istotnych z punktu widzenia zrozumienia i opanowania materiału;

        sprawdzanie wiadomości częściej i z mniejszych partii materiału;

        powtarzanie kluczowych informacji z lekcji;

        podczas zapoznawania ucznia z nowym materiałem należy stosować pomoce pozwalające na odbiór treści jak największą liczbą kanałów percepcyjnych (wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, kinetyczny);

        konieczne jest aktywizowanie ucznia do rozmowy poprzez zadawanie prostych pytań;

        przy ocenie prac pisemnych nie należy uwzględniać błędów wynikających z niedosłuchu;

        szczególnie doceniać aktywność ucznia, jego wkład pracy, a także stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność);

        w miarę możliwości nie stosować pisania ze słuchu, ewentualnie pisanie tylko wyrazów lub zdań, w oparciu o utrwalone wcześniej słownictwo.

 

V. Dostosowania dla ucznia słabowidzącego

        właściwe umiejscowienie dziecka w klasie; 

        umożliwiające dogodny dostęp do tablicy (możliwość łatwego podejścia, gdy  uczeń nie rozpoznaje pisma ze swojego miejsca); 

        ograniczanie wszelkich powierzchni o niepożądanym odblasku;

        unikanie podczas zapisów na tablicy innych kolorów kredy niż biały i żółty- utrzymanie kontrastu również przy użyciu tablicy interaktywnej; 

        przy demonstracji map, plansz i tablic z rysunkami, diagramami, schematami zwracać uwagę na kontrast, czytelność, wielkość;

        wspomagać się pomocami interaktywnymi oraz TIK;

        ograniczenie wymagań w zakresie kaligraficznym;

        odwoływanie się do częstego zadawania pytań "co widzisz?", w celu sprawdzenia i uzupełnienia słownego trafności doznań wzrokowych;

        słowne objaśnianie wszystkiego, co ma zrobić uczeń, aby w pełni mógł uczestniczyć w zajęciach;

        udostępnianie tekstów (np. testów sprawdzających wiedzę) w wersji powiększonej i/lub z pomocą wklejek, teksów do uzupełnienia, testów interaktywnych;

        podawanie modeli i przedmiotów do obejrzenia z odpowiedniej odległości; 

        monitorowanie zużycia energii na patrzenie i interpretację informacji uzyskanych drogą wzrokową (wydłużanie czasu na wykonanie określonych zadań)- szybka męczliwość;

        umożliwienie dziecku korzystania z audiobooków, podcastów; 

        w geometrii, technice, wprowadzanie uproszczonych konstrukcji z ograniczoną do koniecznych liczbą linii pomocniczych;

        dodatkowe omawianie i objaśnianie zadań z treścią, którym dla lepszego zrozumienia towarzyszą odpowiednie rysunki czy ilustracje;

        korzystanie z map, pomocy  o mniejszej ilości szczegółów;  dobór odpowiednich form, metod i środków dydaktycznych;   uczestnictwo w zajęciach wspomagających.

 

VI. Dostosowania dla ucznia ze spektrum Autyzmu, w tym z zespołem Aspergera

        dostosowanie wymagań do możliwości percepcyjnych ucznia;

        formułowanie krótkich, prostych poleceń;

        w związku z trudnościami w generalizowaniu i uogólnianiu – unikanie metafor, skrótów myślowych, dokładne i precyzyjne formułowanie oczekiwań         i ocen;

        zwracanie uwagi na potrzebę dodatkowego objaśniania pojęć, zjawisk, zwrotów potocznych, przysłów i upewnianie się, czy uczeń dobrze zrozumiał ich znaczenie;

        ćwiczenie umiejętności rozumienia tekstu czytanego;

        pomoc w dokonywaniu selekcji materiału; 

        wydłużenie czasu pracy;

        powtarzanie poleceń/zapisywanie na tablicy (lub w zeszycie); 

        zapewnienie miejsca w klasie, które umożliwi monitorowanie i wspieranie w wykonywaniu poleceń nauczyciela;

        dbanie o atmosferę spokojnej pracy; 

        korygowanie niewłaściwych społecznie i kulturowo zachowań poprzez wprowadzenie jasnych zasad; 

        dbanie o integrację ucznia z grupą rówieśniczą, angażowanie w wydarzenia klasowe i szkolne, unikanie jakichkolwiek form izolowania ucznia od innych, zachęcanie do podejmowania pracy w grupie;

        ocenianie prac ucznia zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej (dostosowanie kryteriów w związku ze stwierdzoną dysleksją i dysgrafią);

        uwzględnianie, że uczeń z zespołem Aspergera ma ograniczoną podzielność uwagi – formułowanie jednego zadania do wykonania;

        stosowanie pozytywnych wzmocnień i zachęt.

 

VII. Dostosowania dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego / opinię o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia

        pomoc w wyrównywaniu zaległości w nauce, wynikających z absencji chorobowej – w formie pomocy koleżeńskiej lub zajęć dydaktyczno – wyrównawczych;

        aktywizowanie klasy do pomocy uczniowi; 

        uwzględnianie w procesie dydaktycznym zmiennego samopoczucia i sprawności psychofizycznej ucznia;

        stosowanie wzmocnień pozytywnych (pochwały, nagradzania);

        stwarzanie atmosfery akceptacji i życzliwości;

        wspieranie i umożliwianie uczniowi nawiązywania kontaktów społecznych;

        uwrażliwienie uczniów zdrowych na potrzeby i przeżycia ucznia chorego;

        przy ocenianiu należy oddzielać te obszary i umiejętności, w których mogą występować zaburzenia spowodowane ubocznym działaniem leków;

        w okresie zaostrzenia choroby nie obciążać ucznia dodatkowymi stresami (testami, klasówkami), zmniejszać stopień trudności zadań; wiadomości sprawdzać raczej w okresach poprawy stanu zdrowia i samopoczucia.

 

VIII. Dostosowania dla ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysgrafia, dysortografia, dysleksja, dyskalkulia)

Dyskalkulia

objąć dziecko indywidualnymi zajęciami z matematyki w celu ugruntowania podstawowej wiedzy oraz udzielania pomocy w przyswajaniu bieżącego materiału programowego;

        włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie rozumowania matematycznego;

        wydłużać czas pisania sprawdzianów i testów, indywidualizować wymagania(stopień trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy, ocenianie)w zależności od aktualnych możliwości;

        oceniać przede wszystkim tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia;

        udostępnić możliwość korzystania kalkulatora także na sprawdzianach;

        stosować jasny, prosty, niekoniecznie matematyczny język formalny;

        unikać krytyki na forum klasy, bazować na mocnych stronach.

Dysgrafia

        włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie pisania, jak i do przedmiotowego zespołu dydaktyczno-wyrównawczego z edukacji polonistycznej;

        indywidualizować formy i metody pracy stosowanie do potrzeb możliwości dziecka – w miarę możliwości wydłużać czas wykonywania testów ze względu na wolniejsze tempo pisania, indywidualizować wymagania ( stopień trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy np. w formie ustnej, ocenianie odpytywanie na forum klasy);

        rozwijać umiejętność autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi;

        usprawniać grafomotorykę w aspekcie organizacji czynności ruchowych, kształtowania prawidłowych nawyków związanych z regulacją napięcia mięśniowego, kierunkami kreślenia, precyzją czynności.

Dysortografia

        indywidualizować podejście dydaktyczne, wydłużać w miarę możliwości czas do pisania testów ze względu na wolniejsze tempo czytania – indywidualizować wymagania stopnia trudności zleconego materiału, sposób egzekwowania wiedzy np. w formie ustnej, ocenianie, nie odpytywanie na forum klasy;

        włączyć do specjalistycznych zajęć terapeutycznych ukierunkowanych na podnoszenie kompetencji w zakresie pisania oraz czytania, a w razie potrzeby także do przedmiotowego zespołu dydaktyczno – wyrównawczego z j, polskiego;

        nauka poprawnego pisania poprzez dokonywanie analizy wzrokowo-słuchowo-ortograficznej wyrazów, wdrażać do pracy ze słownikiem ortograficznym;

        rozwijać umiejętności autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi;

        dzielić zadania na mniejsze i wymaganie ich finalizowania, mobilizować do krótkotrwałego, intensywnego wysiłku.

 

IX. Dostosowania dla ucznia z chorobą przewlekłą

        pomoc w pokonywaniu trudności, uczenie nowych umiejętności;

        zapewnienie poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego;

        budowanie dobrego klimatu i przyjaznych relacji klasowych;

        przygotowanie uczniów zdrowych na spotkanie chorego kolegi;

        traktowanie chorego dziecka jako pełnoprawnego członka klasy;

        uwrażliwianie dzieci zdrowych na potrzeby i przeżycia dziecka chorego; 

        uwrażliwianie dziecka chorego na potrzeby i przeżycia innych uczniów;

        motywowanie do kontaktów i współdziałania z innymi; 

        rozwijanie zainteresowań, samodzielności;

        dostarczanie wielu możliwości do działania i osiągania sukcesów;

        motywowanie do aktywności;

        umożliwienie korzystania przez ucznia na lekcji ze sprzętu medycznego i leków zgodnie z zaleceniem lekarza; 

        dostosowanie miejsca pracy ucznia zgodnie z wymogami lekarza (blisko drzwi lub nauczyciela);

        w przypadku dłuższej nieobecności umożliwienie zaliczenia materiału w dodatkowych terminach;

        stosowanie metod uspołeczniania (informacje o danej chorobie);

        unikanie gwałtownych zmian w codziennych czynnościach;

        uwzględnianie w procesie dydaktycznym zmiennego samopoczucia i sprawności psychofizycznej ucznia;

        pomoc w wyrównywaniu zaległości w nauce, wynikających z absencji chorobowej –
w formie pomocy koleżeńskiej lub zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;  uwrażliwienie uczniów zdrowych na potrzeby i przeżycia ucznia chorego;

        przy ocenianiu należy oddzielać te obszary i umiejętności, w których mogą występować zaburzenia spowodowane ubocznym działaniem leków;

        w okresie zaostrzenia choroby nie obciążać ucznia dodatkowymi stresami (testami, klasówkami), zmniejszać stopień trudności zadań; wiadomości sprawdzać raczej
w okresach poprawy stanu zdrowia i samopoczucia; 

        stosowanie wzmocnień pozytywnych;

        częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;

        wzmacnianie poczucia własnej wartości;

        w czasie lekcji upewnianie się, czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;

        ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie;

        bazowanie na przykładach z życia codziennego;

        częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności;

        ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania;

        częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;

        upewnianie się, czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku).

 

X. Dostosowania dla ucznia cudzoziemca

        umożliwienie korzystania podczas lekcji ze słownika dwujęzycznego;

        stosowanie języka instrukcji w komunikacji z uczniem cudzoziemcem (krótkie polecenia, np. ułóż, narysuj);

        formułowanie pytań skierowanych w sposób jasny, krótki oraz dostosowany do poziomu znajomości języka polskiego;

        udzielanie informacji zwrotnej podczas lekcji;

        stosowanie bogatego materiału ikonograficznego (zdjęcia, mapy, wykresy, schematy) przy wyjaśnianiu zagadnień tematycznych;

        rozwijanie i doskonalenie sprawności mówienia i pisania; 

        monitorowanie pracy ucznia i jego postępów;

        włączanie ucznia cudzoziemca w pracę zespołową i dostosowywanie instrukcji do jego językowych umiejętności;

        akceptowanie każdej formy wypowiedzi świadczącej o zrozumieniu zagadnienia (nawet jednorazową czy błędną gramatycznie);

        gramatykę należy traktować w sposób funkcjonalny;

        w ocenianiu wypowiedzi pisemnych zwrócić uwagę na komunikatywność; prace domowe należy dostosować do możliwości językowych ucznia cudzoziemca;

        stosować wydłużenie czasu na sprawdzianach.

XI. Dostosowania dla ucznia szczególnie uzdolnionego

        powierzanie odpowiedzialnych ról na forum klasy i szkoły;

        przygotowywanie dodatkowych, bardziej złożonych, twórczych zadań i ćwiczeń;

        tworzenie takich sytuacji dydaktycznych, które będą dla ucznia wyzwaniem i źródłem satysfakcji;

        zachęcanie do udziału w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, turniejach itp.;

        popularyzowanie osiągnięć pracy ucznia (fotografowanie, opisywanie, archiwizacja, opowiadanie o swojej pasji innym);

        poszerzanie i wzbogacanie wiedzy, stawianie innych celów i zadań;

        motywowanie i wspieranie rozwoju emocjonalno–społecznego;

        poważne i życzliwe traktowanie pomysłów i prac ucznia;

        organizowanie konsultacji i zapraszanie na zajęcia ekspertów spoza szkoły, np. pracowników uczelni wyższych, specjalistów, instruktorów;

        wskazywanie kierunków rozwoju, podjęcie współpracy z rodzicami oraz z innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci zdolnych;

        stymulowanie samokształcenia, inspirowanie do pracy własnej, np. czytania literatury obcojęzycznej, udziału w projektach i pracach badawczych;

        wyznaczanie konkretnych partii materiału do pracy w domu;

        akceptowanie własnych strategii rozwiązywania problemów matematycznych;

        urozmaicanie sytuacji zadaniowych;

        zadawanie dodatkowych zadań podczas prac klasowych i domowych, przy zachowaniu zdrowego rozsądku;

        pozwalanie na korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów  w rozumowaniu);

        zwiększanie wymagań, co do ścisłości i precyzji wypowiedzi;

        stworzenie okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych, swobodnej decyzji w podejmowaniu dodatkowych zadań;

        zachęcanie do czytania fachowych czasopism;

        zachęcanie do przygotowania referatów i wygłaszania ich na forum klasy.

 

XII. Dostosowania dla ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym

        wyznaczanie większej ilości czasu na zadania wymagające czytania, pisania;

        dzielenie materiału do nauki na mniejsze części;

        pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.;

        stopniowanie sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces;

        wspieranie i naprowadzanie podczas rozwiązywania zadań matematycznych;

        częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;

        częste powtarzanie nowych treści;

        pomaganie w selekcji materiału do nauki;

        wyznaczanie konkretnych partii materiału do nauki w domu;

        wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;

        wydawanie krótkich poleceń;

        częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;

        stosowanie zasad z dzieckiem nadpobudliwym z deficytami uwagi, ze szczególnym uwzględnieniem  znacznej podatności na zmęczenie umysłowe i labilność uwagi;

        pomoc w śledzeniu toku lekcji przy zastosowaniu haseł przypominających o konieczności skupienia się i podkreślaniu tego co ważne, włączanie dziecka
w dyskusje, w pracę na forum klasy;

        w przypadku oporu reagowanie spokojem i minimalizowanie uwagi na niewłaściwe zachowania, okazanie zrozumienia dla doświadczanych przez dziecko trudności,(pozwolić na opanowanie emocji, ukierunkować na skuteczne działanie wskazać sposób na rozwiązanie problemu;

        w sytuacji wybuchu emocjonalnego przede wszystkim zapewnienie możliwości  uspokojenia, wyciszenia pobudzenia w układzie nerwowym, następnie wprowadzenie adekwatnych strategii wychowawczych, omówienie przyczyn i sposobu rozwiązania zaistniałego zachowania, sytuacji;

 

       XIII. Dostosowania dla ucznia z afazją

        uprzedzenie, że będzie odpowiadał na forum, wydłużanie czasu wypowiedzi, możliwość odpowiedzi nie na forum klasy;

        niezwracanie uwagi na błędy artykulacyjne i  gramatyczne, w razie trudności rezygnacja z odpowiedzi ustnych na rzecz pisemnych; 

        zapewnić miejsce w pobliżu nauczyciela, co da możliwość kontroli działań ucznia i udzielanie mu stosownego wsparcia w razie potrzeby;

        kierować komunikaty bezpośrednio do ucznia po skupieniu jego uwagi oraz nawiązaniu kontaktu wzrokowego;

        pomagać w odczytywaniu podczas lekcji poleceń i instrukcji;

        dzielenie materiału na mniejsze części;

        stosowanie dodatkowych środków dydaktycznych np. ilustracje, mapy, wykresy;

        zachęcanie i motywowanie do udziału w dyskusjach klasowych, w sposób delikatnie wymuszający;

        poddanie ocenie treści a nie formy pracy ucznia;

        stosowanie pozytywnych wzmocnień;

        formułowanie krótkich, prostych i klarownych poleceń z możliwością ich powtórnego wyjaśnienia w sposób zrozumiały dla ucznia;

        w przypadku nie w pełni czytelnej wypowiedzi tematycznej lub spontanicznej unikać jej przerywania, poprawiania błędów gramatycznych czy artykulacyjnych by nie utrwalać postawy unikającej mówienia, nie powodować logofobii – lęku przed mówieniem;

        unikanie trudnych, abstrakcyjnych pojęć stosować zasady poglądowości, posiłkować się obrazem, pokazem, konkretem, przykładem z życia;

         zadawanie pytań pomocniczych;

        wydłużenie czasu na przeczytanie lektury, naukę wiersza, rozwiązania zadania- monitorowanie toku myślenia;

        wykorzystywanie dodatkowych form przekazu np. film, audiobook;

        szczegółowe objaśnianie zadań domowych;

        dopilnowanie, aby uczeń zapisał najważniejsze pojęcia, wnioski, zadanie domowe;

        podkreślanie najważniejszych wiadomości, które uczeń ma przyswoić;

        ograniczenie ilości terminów, wydarzeń, dat, nazwisk, które uczeń ma znać;

        dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia;

        uczenie pisania wypracowań wg szczegółowych podpunktów;

        ograniczenie ilości zadań domowych lub wydłużenie czasu na ich przygotowanie;

        utrwalanie i wielokrotne stosowanie zdobytych przez ucznia umiejętności werbalnych w sytuacjach komunikacyjnych, realnych i aranżowanych;  

        utrwalanie zdobytych wiadomości w mniejszych partiach materiału;

        dostosowanie sprawdzania wiedzy ucznia;

        w czasie lekcji bazować na sferach o wyższym poziomie rozwoju, angażując jednocześnie funkcje słabiej rozwijające się;

        w sytuacjach zmęczenia organizować krótkie przerwy;

        zlecać drobne zadania na rzecz klasy w celu zagospodarowania energii chłopca;

        stosować stałe, powtarzalne reguły i zasady;

        uczyć odpowiedzialności za wykonaną pracę przez wykształcenie nawyku jej poprawiania i kontrolowania zanim odda ją do sprawdzenia;

        wzmacniać u ucznia rozpoznawanie i wyrażanie emocji, w sposób akceptowany społecznie.

 

XIV. Dostosowania dla ucznia z zaburzeniami komunikacji językowej

 

        przekazywanie wiedzy za pomocą kilku kanałów (np. słuchowego i wzrokowego);

        pozytywne motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem istniejących trudności, itp.;

        stosowanie wzmocnień pozytywnych;

        zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji;

        na językach obcych wydłużanie czasu na opanowanie nowych słówek i struktur gramatycznych;

        naprowadzanie podczas czytania i pisania;

        częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;

        korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;

        wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;

        wydawanie krótkich poleceń;

        wykorzystywanie programów multimedialnych i komputerów do ćwiczeń praktycznych;

        w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;

        ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie; 

        ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci;

        częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy.

 

XV. Dostosowania dla ucznia z trudnościami wynikającymi z sytuacji kryzysowej lub traumatycznej

        stopniowanie trudności sytuacji zadaniowych, tak by uczeń mógł odnieść sukces;

        dzielenie materiału na mniejsze części;

        stosowanie polisensorycznych metod nauczania;

        stosowanie wzmocnień pozytywnych;

        pozwalanie na pracę we własnym tempie, dyskretnie ją monitorując;

        okresowe wydłużanie czasu potrzebnego na pisanie sprawdzianów i kartkówek;

        indywidualizowanie pracy lekcyjnej;

        zapewnienie w klasie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji;

        korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;

        wspieranie w sytuacjach trudności z koncentracją uwagi;

        wydawanie krótkich poleceń;

        zadawanie pytań pomocniczych;

        urozmaicać sytuacje zadaniowe, dzielić materiał na mniejsze części, stopniować poziom trudności;

        udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki;

        dzielenie materiału do opanowania na mniejsze części;

        nie zadawanie uczniowi dużych fragmentów tekstów do czytania i opracowania, a jedynie wyznaczanie pewnych ich fragmentów;

        w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;

        upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku);

        w przypadku konieczności sporządzania dłuższych notatek, wcześniejsze przygotowanie ich dla ucznia celem wklejenia do zeszytu.

 

XVI. Dostosowania dla ucznia o inteligenci niższej niż przeciętna

        wydłużyć czas na odpowiedź, unikać oceniania pierwszych odpowiedzi, wydłużyć czas na zastanowienie;

        wydłużyć czas na przeczytanie złożonych poleceń , dłuższych treści, konieczne jest weryfikowanie poziomu ich rozumienia;

        dzielenie dużych bloków przeznaczonych do przeczytania na mniejsze, łatwiejsze do przyswojenia;

        omawianie niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności;

        pozostawienie więcej czasu na jego utrwalenie;

        podawanie poleceń w prostej formie;

        unikanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć;

        częste odwoływanie się do konkretu np. graficzne przedstawienie treści zadania, sytuacji znanych z życia codziennego;

        unikanie pytań problemowych, szczegółowych;

        uwzględnianie wolniejszego tempa pracy;

        zmniejszenie ilości, stopnia trudności i obszerności zadań;

        szerokie stosowanie zasady poglądowości, pomocy dydaktycznych np. ilustracje, mapy, wykresy, narzędzia TIK;

        zadawanie do domu tyle, ile dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie;

        niepytanie na forum klasy; 

        niezwracanie uwagi na błędy artykulacyjne i  gramatyczne, w razie trudności rezygnacja z odpowiedzi ustnych na rzecz pisemnych;

        zadawanie pytań pomocniczych;

        pozwalanie na dokończenie w domu prac wykonywanych na lekcji; 

        zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie zdania niż ostateczny efekt pracy.

 

XVII. Dostosowania dla ucznia z trudnościami edukacyjnymi

        dzielenie materiału do nauki na mniejsze części, egzekwowanie wiedzy częściej, ale każdorazowo z mniejszego zakresu;

        zachęcanie do staranności wykonywanych prac i rysunków;

        motywowanie do pokonywania trudności w nauce;

        stosowanie wzmocnień pozytywnych;

        częste odwoływanie się do sytuacji z życia codziennego i do konkretów;

        korzystanie z gotowych pomocy dydaktycznych;

        wzmacnianie poczucia własnej wartości, itp.;

        wydawanie krótkich poleceń;

        zadawanie pytań pomocniczych;

        indywidualizowanie pracy lekcyjnej;

        udzielanie pomocy w selekcji materiału do nauki;

        w czasie lekcji upewnianie się czy uczeń właściwie zrozumiał treść zadań i poleceń;

 

        ukierunkowywanie na właściwą odpowiedź poprzez zadawanie pytań pomocniczych, naprowadzanie na prawidłowe rozwiązanie;

        w pracy lekcyjnej stosowanie gotowych pomocy dydaktycznych;

        częste utrwalanie zdobytej wiedzy i umiejętności;

        ocenianie za wkład pracy w wykonanie zadania, chęci;

        częste chwalenie ucznia indywidualnie i na forum klasy;

        upewnianie się czy uczeń dokończył rozpoczęte na lekcji zadanie, zanotował zadanie domowe (do czasu wypracowania u niego takiego nawyku);

        uczyć poprawnego pisania, poprzez wielokrotne dokonywanie analizy wzrokowo-słuchowo-ortograficznej wyrazów, rozwijać umiejętności autokorekty swoich prac pisemnych, aby zminimalizować błędy wynikające z nieuwagi