AAAA SZKOŁA!"JA nie wstaję, nie idę tam!"
"Szkoła jest do kitu!"
Powrót do szkolnej, wrześniowej codzienności to niekiedy nie lada wyzwanie. Pojawia się zniechęcenie, niemoc, a emocje dają o sobie znać! Czy możemy w tym wszystkim pomóc dzieciom? Jak sprawić, aby powrót do codzienności szkolnej był bardziej spokojny?
Zerknij na kilka wskazówek!
1. WSKAZÓWKADaj miejsce na emocje
"Mamo nienawidzę szkoły!" ; "Znowu będą te kartkówki i marudzenie o czytaniu książek!", "Ja nie chce tam iść. Kto wymyślił takie głupie miejsce, jak szkoła"
Tego typu komentarze mogą być bardzo trudne do wysłuchania dla dorosłego, ale równocześnie, bardzo ważne do wypowiedzenia dla dziecka, dlatego nie reagujmy, poprzez moralizatorski ton -"Każdy chodzi do szkoły. Przestań, tak mówić!". Zamiast tego, wsłuchajmy się w emocje dziecka. To one są tu ważne. Nie negujmy emocji, a okażmy zrozumienie. Zobacz, jak bardzo mogą okazać się pomoce słowa- "Stasiek rozumiem, że taki powrót do szkoły jest trudny, szczególnie po wakacjach. Wiem, że to trudne miśku"-
"Ania słyszę Twoje niezadowolenie w tych słowach. Serio słyszę je dobrze. Jak mogę ci pomóc ? Mogę pójść za Ciebie do szkoły, ale chyba się zorientują, że ja to nie Ty (dodanie czasem szczypty humoru, ciepłego uśmiechu potrafi wywołać uśmiech I rozładować napięcie)
2.WSKAZÓWKAPomóż wrócić do szkolnego rytmu dnia.
Bo powrót do codziennych wczesnych poranków i dni w szkolnej ławce nie jest najłatwiejszy. Pomocne może być przygotowanie się wieczorem na kolejny dzień, spakowanie plecaka, naszykowanie ubrań i opracowanie planu na wychodzenie z domu, tak- aby zdążyć na pierwsze lekcje. Wsparcie w zorganizowaniu porannej rutyny to duża pomóc. Możecie spisać najważniejsze rzeczy na lodówkę, aby przypominały, o której trzeba wstać i się położyć, aby być wyspanym i o czym jeszcze, warto pamiętać.
3.WSKAZÓWKAZacheć do samodzielnego planowania rozwiązań
Jeśli pojawią się trudności, pierwsze nieporozumienia, zachęć do samodzielnego poszukiwania rozwiązania. Proponuj różne wyjścia z sytuacji, zachęcaj do generowania przez dziecko swoich własnych pomysłów. Wszystko to po to, aby dziecko czuło, jak wiele rzeczy w szkole może od niego zależeć. Szkoła, jako miejsce przebywania, które kojarzy się z przymusem i odbieraniem kontroli, nie zachęca do siebie. Pokażmy, że zdanie dziecka, pomysły dziecka są ważne.
4.WSKAZÓWKAZadbaj o wspólny czas, szczególnie w najbliższych tygodniach.
Bo szkolny czas potrafi zmęczyć, a najlepiej odpoczywa się z bliskimi. Wypad do kina, pogranie w piłkę po lekcjach, czy partyjka planszówki to wspaniała okazja, aby odsapnąć po pierwszych, wymagających wrześniowych dniach. Dodatkowo taka aktywność po lekcjach, daje odprężenie i wywołuje uśmiech, już na samą myśl. Wyobraźmy sobie, o ile bardziej znośna staje się matematyki, kiedy mam w myślach, plany wspólnej gry z tatą. To dopiero coś, prawda?
Powrót do szkolnej codzienności jest wymagający, ale możemy sprawić, aby był łatwiejszy, bardziej przyjemny, weselszy- i co najważniejsze pełen WSPARCIA
Wychowujmy dojrzale.
Wychowujmy pozytywnie.