Rzecznik Praw Ucznia w Szkole Podstawowej nr 10 w Głogowie - Pani mgr. Joanna Budkowska



Regulamin wyboru i funkcjonowania Rzecznika Praw Ucznia w szkole

PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA

  • Statut Szkoły Podstawowej
  • USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
  • Konwencja Praw Dziecka

 TRYB POWOŁYWANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA

  • Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest w wyborach demokratycznych - tajnych, równych i bezpośrednich.
  • Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa trzy lata.
  • Wyborcami Rzecznika Praw Ucznia są: uczniowie klas IV - VIII szkoły podstawowej
  • Komisję Wyborczą stanowią uczniowie wchodzący w skład Zarządów Samorządów Uczniowskich Szkoły Podstawowej klas IV - VIII

ZADANIA RZECZNIKA PRAW UCZNIA:

      Wyjaśnia sprawy sporne między uczniem a nauczycielem w szczególności gdy:

  • wychowawca klasy nie interweniuje w zgłoszonej sprawie lub jego starania nie są skuteczne
  • sprawa naruszająca prawa uczniów przedstawiona przez samorząd klasowy nie została rozstrzygnięta
  • sprawa zgłoszona przez bezpośrednio zainteresowanego nie odniosła skutku.
  1. Chroni prawa uczniów zgodnie z prawami i obowiązkami ucznia zawartymi w Statucie Szkoły.
  2. Pomaga uczniom i informuje ich jak powinni korzystać ze swoich praw.
  3. Pomaga w rozwiązywaniu konfliktów.
  4. Przyjmuje skargi i wnioski na temat naruszeń praw uczniów.
  5. Wspomaga działania uczniów podczas dochodzenia ich praw.
  6. Może zajmować stanowisko w przypadku kary wymierzonej uczniowi za jego zachowanie lub inne przewinienia.

ŚRODKI DZIAŁANIA RZECZNIKA:

1.Załatwianie indywidualnych skarg.

2. Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).

3. Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, prawnikiem).

4. Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.

5. Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.

6. Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny. 

 

TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ - UCZEŃ:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu
  • podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy
  • zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu
  • w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

TRYB POSTĘPOWANIA W KWESTIACH SPORNYCH UCZEŃ - NAUCZYCIEL:

  • zapoznanie się z opinią stron konfliktu
  • podjęcie mediacji ze stronami
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

OBOWIĄZKIEM RZECZNIKA JEST W SZCZEGÓLNOŚCI:

  1. Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
  2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
  3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
  4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
  5. Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
  6. Składanie sprawozdania ze swojej działalności raz w roku przed Radą Pedagogiczną
KIEDY DO RZECZNIKA?

Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed niesprawiedliwym traktowaniem, przemocą, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem. Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach problematycznych, spornych i nietypowych. Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu — grupy uczniów, nawet całej klasy. Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów - może zgłosić się do Rzecznika